Sabtu, 22 Jun 2013

Lelaki dan Soya


2003

Aku pernah terbaca dekat satu kenyataan akbar berita harian, yang menyebut "Soya menjadikan lelaki lembut" dan masa tu mula lah budak-budak asrama mengutuk budak-budak lembut. 

"Ko minum air soya, sebab tu ko lembut, bapok!"

           Ada sesetengah yang menganggap itu guruan, tapi pada aku.. Ape korang dapat kalau korang kutuk budak lembut? korang puas hati? bukan aku tak tau, memalam budak-budak tu juga korang cari nak puaskan nafsu korang gak kan.. ni r padahnya duduk sekolah semua lelaki.. Siang-siang menghina, memalam mengongkek.. ceyh.. Sampai warden pun salahkan air soya di atas berleluasanya lelaki lembut kat sekolah. Salah ke? kalau tak suka diorang berperangai macam tu, kenapa tak bimbing, kenapa lagi dicaci.. Bila dah besar makin teruk lah budak tu.. 

2013

                  Aku bangun pagi, bukak tingkap..omak aih.. jerebu lagi, dah macam ada kat Bukit Fraser lah plak.. Pas Workout dan bergayut dengan my hubby, aku blogwalking dan aku terjumpa beberapa blog yang menceritakan pasal keburukan soya ni..

                Secara amnya, minum soya tak menjadi masalah tetapi ia akan mendatangkan masalah jika diambil terlalu kerap. Lelaki dan perempuan, keduanya ada risiko yang tersendiri.. Kalau lelaki, for sure lah soya membekalkan hormon estrogen dengan banyak.. Jadi kalau amik soya terlalu kerap, hormon testosteron korang hilang r, ganti dengan hormon estorgen.. (rujuk di sini)





Selain itu gak, pengambilan soya yang banyak boleh menyebabkan ketidak aktifan penghasilan sperma. Kesan ini lebih dirasai oleh lelaki yang berbadan besar, mereka akan kurang berjaya dalam misi untuk menambah umat manusia apabila bersama dengan si isteri. ( Rujuk Di Sini )



5 ulasan:

  1. hehe..... nak makan tempe jer la pas ni...

    BalasPadam
  2. hehehe.. alorh.. minum r soya.. peliss haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. baek minum whey... keras gak body hubby... muahhhhh

      Padam
    2. amboi.. haha.. untung ler badan hubby kekar.. oopss :P

      Padam
    3. bluerkkkkkk... mn ada sehhhhh

      Padam