Memaparkan catatan dengan label telenovela. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label telenovela. Papar semua catatan

Selasa, 6 Mei 2014

Perginya Seniman Negara

Assalamualaikum..

Mati itu Pasti, Hidup InshaALLAH..

Alfatihah buat Pak Ajis, semoga Allah merahmati anda, terima kasih pak ajis, pak sudin dan Pramlee kerana saya membesar dengan lawak anda bertiga. Semoga Allah menyayangi kalian.



sudin: dulu kalau korang dengar cakap..senang kita dah pindah pun

aziz : yer la din..umah yg kau ckp tu ader org pindah ke blom

sudin : umah yg mana niii

azizi : yang kau ckp tu

sudin: oo..umah tu masih kosong tapi kalau kita apply dpt laaa

azizi : ader berapa bilik din
sudin : ada 3 bilik

aziz: ooo..bagus la kita ada bilik sorang satu ..besar tak biliknyer din

sudin: besar tak berapa besar...panjang nya tu 7 kaki kau tu..lebarnya tu membawa ke 3 kaki....dalamnya 7 kaki daaa...

azizi : besar jugak.....(baru sedar sudin mainkan azizi )..itu kubur tempat ko nak mampus bahalolllll

Rabu, 15 Mei 2013

Hikayat Nenek Moyang : Pengembaraan Satria ke Alam Magika

kisah nya bermula disini

PART 1

PART 2

PART 3

         Adapun ketika Fallen Angel berjaya keluar dari Daerah Pesbuk dan terlepas dari tangan Beruang Sakti.. Dia meneruskan perjalanan menuju ke Gua Saktimuna.. berbekalkan bekalan makanan yang ada.. Fallen Angel terpaksa berjimat cermat.. kek Tera Miss You yang dititipkan oleh Angel Without Wing dimakannya sedikit, tidak sampai hati untuk menghabiskannya..

        Setelah penat berjalan, Fallen Angel mencari sepohon pokok yang rendang untuk melepaskan lelahnya.. ketika leka memerhatikan keadaan sekeliling, matanya terpaut kepada sebuah bongkah batu yang terdapat di bawah pepohon tersebut.. ya.. itulah batu Blogger.. Batu yang termasyur namanya.. batu yang mempunyai sakti.. yang dapat menerbitkan rindu seseorang kepada temannya.

         Fallen Angel terlihat nukilan Angel Without Wing dan sayugia terasa sayu hatinya merindui sahabat nya itu. dengan kuasa telapatinya, dia mencuba menghubungi sahabat nya itu.. krik.krik..krikk.. taliannya terputus.. Angel Without Wing takdapat dihubunginya.. kemana pergi sahabatnya itu..

       Segugus bebola api datang menyergah.. tiba-tiba.. Fallen Angel menjadi terpinga-pinga.. nasib baik dia dapat mengelakkan diri daripada serangan bebola api tersebut. sejurus selepas itu, datang kembali bebola api menyerang Fallen Angel..Lantas turunlah Seekor gergasi yang ganas menginjak ke bumi..

       Gergasi tersebut digelar Sang Naga Api.. dia memusnahkan segala apa yang ada di hadapannya. seolah-olah di kawal, Sang Naga Api ingin menghancurkan Fallen Angel.. Fallen Angel mengunakan segala jurus yang dia ingati untuk melawan Sang Naga Api.. keadaan semakin meruncing.. Sang Naga Api dapat menangkap Fallen Angel.. Fallen Angel meronta-ronta minta dilepaskan.. mereka bertatap mata. Fallen Angel melihat ada gugusan jernih yang keluar dari mata Sang Naga Api.

sayugia talian telipati Fallen Angel berbunyi.

"wahai saudara ku.. ini aku wahai sahabat", suara itu berkata

"siapakah gerangan tuan hamba", Fallen Angel berbicara menggunakan suara batinnya

"Aku Angel Without Wing, tolong aku wahai sahabatku", suara itu berkata lagi

"huh? dimanakah kedudukan tuan hamba wahai temanku", suara batin Fallen Angel bertukar risau

" aku dah disumpah oleh Saktimuna, dia telah berjaya memperdayakan aku.. aku disuruhnya memakan epal pemberian nenek kebayan, dan apabila aku bangkit, aku sudah seperti ini", kata suara itu lagi

" seperti apa tuan hamba?"

Suara itu kian hilang.. tiba-tiba Fallen Angel tersedar dan dia melihat Sang Naga Api memandangnya sayu..

"Tuan hamba??" Fallen Angel mengeluarkan suaranya dengan payah..

    Sang Naga Api hanya mampu menundukkan kepala..gugurlah hati Fallen Angel apabila melihat sahabatnya telah disumpah menjada Sang Naga Api..



Mudik ke muara menaiki kuda,
bersama kembar bersiap siaga
luluh hatinya Satria muda,
temannya bertukar menjadi naga

Menganyam ketupat bersama juragan, 
gadis berlima cantik terperi,
hanya dapat disembuhkan dengan,
sakti delima kepunyaan puteri

BERSAMBUNG....

Selasa, 30 April 2013

Hikayat Nenek Moyang : Pengembaraan Satria ke Alam Magika

            Adapun setelah dua orang itu berpisah.. Insan yang bernama Fallen Angel teringat kembali memoir yang dia jalani bersama Angel Without Wing sepanjang bersama di daerah fesbuk.. Daerah di mana mereka berkenalan dengan makhluk dari Alam Magika.. 

          Di saat mereka melintasi sebuah hutan rimba yang bernama Wall, Fallen Angel telah ditangkap oleh Beruang Sakti yang mempunyai 3 jurus hikmat yang dapat menawan Fallen Angel.

          Jurus Pertama.. Kuasa Hikmat Beruang Comel.. dengan menggunakan jurus berkenaan Fallen Angel hampir jatuh ke tangan Beruang Sakti.. 

          Jurus Kedua.. Kuasa Hikmat Beruang Berhati Mulia..Beruang Sakti menggunakan jurus ini dengan penuh teliti.. Dia mahu Fallen Angel menyerah dengan sendiri nya.. Namun Satria muda itu tidak mudah mengalah.. berbekalkan ilmu yang penuh di dada.. Fallen Angel menguatkan tafakurnya.. Dua Jurus Beruang Sakti tidak bisa mengalahkan Fallen Angel..

       Jurus Ketiga.. Kuasa Hikmat Beruang Gagah.. Beruang Sakti menggunakan cara yang tidak bisa dinafikan oleh sesiapa sahaja. Dengan jurus ini, Beruang Sakti memperelokkan tubuh badannya supaya menjadi lebih gagah dan perkasa sehingga Satria Fallen Angel lama-kelamaan menjadi cair akibat panahan Jurus Ketiga ini..

     Namun, Angel Without Wing cepat-cepat menyedarkan Satria Muda itu, menggunakan kuasa Telapatinya.. Berbekalkan ajaran guru Sang Dewata Purba, Angel Without Wing sentiasa berhubung dengan Satria Fallen Angel.. Walaupun terpisah dipersimpangan, berkat keihklasan hubungan persaudaraan mereka, Mereka dapat berhubung menggunakan kuasa telepati berkelajuan tinggi yang diberi nama MAXUS..

Adakah mereka akan dapat bertemu??
Masih adakah harapan untuk mereka menjadi Satria Diraja?
Berjayakah mereka menghancurkan Ular Saktimuna?

Saksikan Episode selanjutnya hanya dalam

PENGEMBARAAN SATRIA KE ALAM MAGIKA

Satria berani tak pernah mengalah,
Jurus dipatahkan satu persatu,
Ikhlas dihati takkan terpisah
pasti ada jalan, Mereka bersatu

Isnin, 29 April 2013

Pengembaraan Satria Ke Alam MAgikal

Assalamualaikum

Aku   :  hubby..oo hubby.. mana hubby ni

Abang : Ada ni.. ngah edit katon.. adik nak katon x?

Aku    : nakkk..nakkk

Abang : nah.. kita dua-dua Worrior.. hehe



Encik BF saya ni rajin sangat edit katon.. banyak lagi hobi dye yang buatkan aku rasa dye ni sangat menarik dan someone yang aku takkan lepaskan. cewahh puji melambung malam nie.. hehe.. selain suka masak, Encik BF suka melukis..dye penah lukiskan resepi ayam masak kicap untuk aku.. like mind map.. hehe... dia kreatif.. ok ok.. stop puji Encik BF kang malam kang xtido malam plak bf saya ni..

hari ini rasa nak buat cerita pendek pasal......

PENGEMBARAAN 2 SATRIA KE ALAM MAGIKAL.. hehehe..

nak baca x??

nak ke x nak??

cakap r nak..

peliss

cakap r nak.. haha

#oopss rasanya macam dah nak azan.. hehe.. cerita pendek tu nanti aku type ek.. tapi skang ni nak sediakan juadah berbuka puasa untuk Encik BF... yeahhh..

Selamat berbuka puasa semua.. SELAMAT BERBUKA PUASA MY HEART..


Rabu, 26 Disember 2012

TDJM part 2


MAULANA

“weyh mangkuk, jaga r bola betul-betul..kang x pasal-pasal aku debik gak muka kau!!”, bentak Maulana.. Mamat nie memang panas baran..hari tu dia dah debik sorang senior form 6 sebab kacau diowg training hoki.. sampai senior tu mengadu kat Cikgu Hamid..tapi sebab Maulana ini kaki klentong..lepas r dia..x kena ape-ape tindakan langsung..aku perasan Senior tengok Maulana macam palat je..Maulana ni anak  bongsu Dato Ghafar, bapak dia seorang ahli perniagaan yang ada syarikat besar di Ayer Keroh.

Malam sabtu selepas tasmik dengan budak junior form 1 dan form 2, Rahim si Ketua Pengawas memanggil untuk bermesyuarat.. “ subuh esok lepas semayang, kita gi buat spotcheck.. Kamal, dhuan, sunoy korang jaga kat surau nie, jangan bagi diowg balik asrama lagi.. aku dah mintak kebenaran Cikgu Zamri”, jelas terserlah ciri kepimpinan Rahim.. Pengawas form 5 akan check block B, pengawas-pengawas lain check block A dan C. Blok A adalah dorm budak-budak pandai kat sekolah ***** Blok B tempat budak-budak yang bermasalah selalu berkumpul. Warden memang sengaja letakkan budak-budak macam tu di blok B supaya senang nak buat tindakan, dah kira macam hot spot r blok B tu. Block C dorm budak-budak junior..setiap satu dorm memang akan ada sorang pengawas yang duduk di situ. 

“weyh man, kau ngn aku je r check dorm B3 tu, tak payah r ramai-ramai.. buat semak je”, Maulana berbisik kat aku waktu beratur untuk minum malam.. dan aku Cuma mengangguk saje, letih nau ragging budak-budak form 1..doa keluar tandas pon benak nak hafal...

“Assalamualaikum wbt, yang dihormati warden, barisan MT dan semua pelajar ******, pada pagi ini kami akan adakan spotcheck, jadi saya minta anda semua duduk di dalam surau ni dan pengawas yang bertugas akan check kedatangan anda semua sebentar lagi”, Rahim bersuara.. selepas je solat, Maulana ajak aku terus ke block B. “Mau, aku dengar budak-budak blok B banyak simpan komik kat bawah tilam..pergh,bertambah lagi r koleksi komik aku”, aku bersuara... “cop, kau nak amek komik pe aku tak kisah, tapi Kreko aku punye”, Maulana tersengih.. “anak haroon r kau, aku pun nak gak..dah r mahal dowh kreko tu..nak pinjam sunoy?? Memang kedek r mamat tu..”, aku membebel sensorang.. 

lampu dorm B3 aku bukak.. “man, kau cek sebelah kanan..aku cek katil-katil sebelah kiri”, Maulana memberi cadangan. “ok”, kataku.. memang betul tekaan aku.. banyak komik Gempak, Ujang, Gila-gila dan Kreko.. “Mau, banyak tak ko dapat??” tanyaku.. “aku dapat rokok Pallmall satu kotak je..gitar satu”, sambil Maulana mengoreng gitar lagu Jesnita.. “weyh, gitar takyah amek r..kita buat tak nampak je r”, aku takmo panjang-panjangkan hal ni.. “man, ko nampak tak ape aku nampak”, Maulana bersuara. Kami memandang ke arah siling dorm, ada lubang sebesar lengan. Maulana memanjat katil double decker dan menyeluk tangan ke dalam lubang.. “man, aku rasa kita dah dapat dah ape yang kita carik selama ini..” Maulana tersenyum puas sambil mengeluarkan CD daripada lubang tu..lebih daripada 5 keping CD yang dia bawak keluar... dan CD itu......

Selasa, 11 Disember 2012

Tersasar di JalanMu


Tersasar di jalanMu

Semuanya bermula dengan Azam 2011.. aku dah berazam untuk cuba berkapel dengan dengan orang yang ajak aku berkapel. Tepat  pukul 12.00 tengah malam 1Januari 2011, aku dah bertekad untuk  mencuba. Kadang-kadang mendengar cerita teman baikku, aku menjadi iri hati melihat mereka bahagia bersama kapel masing-masing.  Faiz, Iskandar, Maulana mereka ini semua kawan baik aku sejak sekolah dulu. Kami berkongsi perasaan yang sama iaitu perasaan suka pada lelaki. Setiap kali keluar melepak dengan mereka di Dataran Pahlawan, Faiz, Iskandar dan Maulana mesti bukak citer pasal kapel masing-masing.. Aku, macam biasa lah tetap menjadi pendengar setia mereka.. Faiz, yang sekarang mengambil degree di sebuah universiti di Pulau Pinang, seorang yang memiliki rupa paras yang menarik, bila dia senyum terlihat barisan giginya yang putih tu.. Iskandar pula masih lagi menuntut di sebuah U di Gombak, perwatakan yang kelam kabut sikit tapi muka yang jambu membuatkan ramai yang nak buat dia jadi adik angkat. Maulana dulu di sekolah menjadi seorang pengawas dan biasa lah, bila sekolah semua lelaki, budak-budak junior form 1 dan form 2 selalu datang mengendeng dengan Maulana, nak report kene buli r, duit hilang r, padahal Maulana bukan jaga bahagian tu, aku saspek budak-budak nie minat kat Maulana.. haha, mana tak nya kapten hoki sekolah, badan sasa..selalu jugak aku lihat atas katil dia banyak hadiah daripada budak junior. 

FAIZ

Faiz, budak debat sekolah. Beberapa kali sudah mengharumkan nama sekolah di peringkat kebangsaan. Rupa paras yang menarik, tinggi 175cm dan berat 60kg saiz pinggang 29.. di sekolah dulu, Faiz ada ramai abang angkat, senior ramai yang amik berat pasal Faiz, kalau dia tak sihat mesti ada dua tiga orang senior yang datang kat dorm.. Selepas tamat SPM, Faiz call aku.. “Man, amek aku kat umah boleh tak, kita gi jalan-jalan kat Melaka Mall tengok wayang jom”, kata Faiz.. “ok, tunggu jap”, aku respon. “Assalamulaikum, faiz ooo faiz”, aku sampai dan terus memberi salam.. “Waalaikumsalam, ooh Aiman, masuk lah, Faiz tengah bersiap”, ucap Pakcik Zul, ayah Faiz. Aku masuk terus ke bilik Faiz, Faiz meminta aku mengunci bilik.. aku tengok Faiz dah semacam je.. dia duk pegang perut, aku tanya kenapa, dia kata tak ade pape..aku paksa dia bagi tau gak..dan kemudian..

“Aku dah kene fuck man”, Faiz menangis.. “huh?? Bila masa plak kau main nie? Kitakan selalu lepak sama-sama?? Tanyaku marah.. “aku..aku..”, Faiz tergagap-gagap hendak menjawab...dia pun menceritakan kepada aku.. lepas SPM, dia bukak satu laman web PR. Web dimana tempat PLU-PLU mencari cinta kononnya..di situ Faiz berkenalan dengan seorang lelaki yang bernama AM,berumur 34 tahun dan tinggal di Teluk Mas..Am selalu jumpa faiz waktu malam, lepas dia abes kerja di opisnya kat ayer keroh.. Faiz bagitau dia suka kat Am, dan Am pun suka kat dia..dan mereka dah pun terlanjur.. aku tanya Faiz, dia dah pikir masak-masak ke sebelum nak declare, dan Faiz tetap dengan pendiriannya untuk berkapel, dan aku tanyakan “dah tu kenapa kau nangis syal?”... “sakit lah bodo kene fuck”, dia menjawab.. “padan muka kau..lepas ni kau jalan r mengangkang ek.haha, kentut pun mesti xde silencer lagi.. prot..prott..”, aku mengejek.. “bongok syal”, Faiz maki sambil baling botol minyak rambut ke muka aku..bertebaran aku lari keluar..Pakcik Zul hanya tersenyum memerhatikan gelagat aku dan anaknya yang dah tak teruna lagi..hehe..

Dan petang itu, kami melepak tengok wayang, Transporter..hero nya yang botak tapi seksi dowh..hehe..sewaktu merempit dengan faiz, aku saja langgar banyak lubang..bagi dia rasa sakit kat bontot dia, dan setiap kali tu juga r, belakang aku habis ditumbuk...sengal tol mamat ni..


.........................................................................................



Iskandar

 
Dia dibesarkan di sebuah kampung di Masjid Tanah. Kecik sahaja orang nya.. memakai baju saiz S tinggi 165 dan berat 55 kg.. Is seorang pengawas perpustakaan di sekolah aku. Bila masuk je dalam perpustakaan, Is akan menjadi tegas.. siapa sahaja buat bising, mesti kan kene ‘sound’ dengan Is.. Is ini gila adik angkat.. dia suka budak-budak junior yang cute, mesti dia akan buat adik angkat. Satu malam, aku tersedar dari tidur, dan aku berpaling ke katil Is dan aku lihat dia tiada di sana.. aku kejutkan Faiz, ajak dia cari Is, 3 blok asrama dah kami turuni..last-last aku tergerak nak cari dia kat bilik rehat.. seusai sampai je di depan bilik rehat, kami terdengar bunyi misteri..

“hmmmm..ahhhhh...” “ooooooohhhh...hmmm”, aku tanya faiz bunyi apa tu.. Faiz tersengih dan terus menendang pintu bilik rehat.. “gedegangggggg”, pintu ditendang.. aku cari suis lampu dan aku tekan.. serentak aku melihat dua kelibat..seorang tersandar dan seorang lagi menekup muka di lantai sambil terbaring..

“Is”, hanya itu yang mampu terkeluar daripada mulut aku apabila melihat dia tersandar di dinding.. aku rentap baju budak yang terbaring menutup muka di lantai..aku kenal mamat nie..aziq budak form 3..dia sprinter sekolah aku.. “Ape kau buat”, bentak aku sambil menghempaskan mamat tu ke dinding.. Faiz cuba menenangkan aku.. Aku tak tau kenapa aku emo sangat malam tu.. “abang Is yang mintak saya buat macam tu bang”, Aziq bersuara... Iskandar hanya tunduk di situ.. Faiz pula hanya melihat aku yang tengah bengang.. “aku kenal member aku..dia takkan buat macam tu.. biar dye ade banyak adik angkat, dia takkan tergamak suruh diowg buat macam tu”, tengking aku... Aziq memandang Is seolah-olah meminta bantuan.. “aku yang mintak dia buat camtu man”, Iskandar akhir nya bersuara.. aku tersentak lantas Aziq aku lepaskan.. Faiz terus bawak Aziq balik ke Dorm dia.. “kau dah kenapa??, tanya aku.. “tergamak kau nak rosakkan adik-adik angkat kau”, soalku lagi.. “aku sayangkan diorang man”, dia bersuara.. “sayang kepala hotak ko”, kepala Is aku tolak.. Iskandar aku tinggalkan macam tu..

Keesokan harinya, “weyh..aku mintak maaf r man”, Iskandar meletakkan pinggan nasi di sebelah aku.. “talk to the hand”, aku meniru gaya cikgu Bahasa Inggeris aku.. Iskandar amik tangan aku dan sebut perkataan tu banyak kali..”gilo baq ang”, aku tarik tangan aku.. “kau kalo nak rosak pon, jangan r nak libatkan adik-adik kau..kesian dowh..diowg tak tau pape”,aku nasihatkan mamat senget nie.. Iskandar mengajuk-ajuk cakap aku..”ni makan dia”, belakang Is aku tampar.. Faiz dan Maulana yang makan tersengih melihat gelagat kami.. “korang..kapel ek”, faiz bertanya.. “choiiii..tak mo aku mamat muka tak siap nie.”,  Iskandar berseloroh... “simpang malaikat 44, aku lagi tak nak mamat gila seksi macam kau..geli syal”, ketawa besar kami dalam dewan makan memecahkan suasana pagi itu...

*kisah Maulana akan aku ceritakan nanti :)