Ahad, 12 Mei 2013

Kasih Sayang Selamanya

Assalamualaikum..

Hari ini genap 10 hari pemergian nenek tercinta.. Setiap saat aku pasti akan terasa kehadiran nenek.. nenek yang aku sayang..Pukul 4 petang 2 Mei 2013 lepas balik kerja, Mak call aku, mak suruh balik, nenek tengah tenat. Aku dah tak pikir ape tyme tu.. amek barang, terus balik melaka. Dalam hati Aku doa supaya nenek baik-baik saja.. Surah Alfatihah meniti dibibir.. Kawan serumahku pernah berkata, Alfatihah jika dibaca 7 kali dan kita yakin dengan surah itu, In shaa Allah, mintak lah apa saja, Allah akan kabulkan.

Jam ditangan menunjukkan 5.20 petang.. Ayah aku call, tanya aku dah sampai mana..

"along baru lepas Simpang Renggam ayah..", ..... "Paksu suruh amek anak dia dekat Muar", ayah berkata.. "ok..ti along pi amek', talian di matikan.....

pukul 7 malam, aku sampai ke Sekolah sepupu aku.. aku terdengar Muazzin melaungkan Azan.. dan terus enset aku berbunyi..

"selamat berbuka sayang", ya Allah.. aku lupa yang aku tengah berpuasa..hari ini hari khamis.. lantas aku teguk air mineral yang ada di dalam keretaku. setelah berjumpa dengan warden sekolah, aku memecut melungsuri lebuhraya AMJ.. dan sentiasa berada di lorong kanan.. kereta Vios di hadapan ku laju.. tiba-tiba..

nenoooo nenoooo.... siren ambulan dibunyikan..

Vios yang tadi laju break secara mengejut.. aku panik dan kemudian terus menekan breakk.. hanya Astagrfirullah yang dapat aku ungkapkan.. kereta Vios tadi terus bergerak.. kalau Vios tu tak bergerak mungkin aku dh langgar kereta dia.. dan mungkin juga takkan ada di sini pada hari ini...

8.30 malam..

aku sampai ke rumah nenek.. aku lihat banyak kereta yang memenuhi perkarangan rumah.. lemah lutut aku, bila aku nampak pengusung jenazah.. aku cuba kuatkan hati.. aku masuk ke rumah dan aku lihat ramai orang perempuan sedang memandikan jenazah nenek.. Allah... rasa macam nak tercabut jantungku.. lantas aku dapatkan ayah.. aku dakap ayah dan menangis teresak macam budak2..

"sabar along..bukan ayah tak nak bagi tahu.. kau tengah drive..", belakangku diusap..

setelah selesai memandikan jenazah nenek, bilal mengapankan nenekku.. ya Allah.. tenang je muka nenek.. seolah-olah dia tengah tidur.. semua sedara mara mengambil tempat untuk mengucup nenek.. aku lihat ayah duduk sebelah nenek.. ayah pandang muka nenek.. diam.. tak berkata apa-apa.. ayah kucup pipi, dahi  nenek.. ayah pandang nenek lagi...lantas dikucup nenek buat kali kedua.. ayah masih di situ.. tetap memandang nenek.. kucupan ketiga kucupan terakhir seorang anak kepada ibunya... yang membesarkan ayah.. dan ayah juga yang menjaga nenek.. yang setia di rumah itu pabila makcik dan paksu mencari rezeki di tempat lain.

Sebagai anak, aku paham perasaan ayah.. Nenek pernah bercerita,waktu ayah muda,  dia tak suka ayah tidur rumah kawan, nenek akan datang paksa ayah balik.. nenek tak nak ayah jadi macam anak orang lain, isap dadah dan buat benda tak berfaedah.. terima kasih nenek.. disebabkan nenek, ayah jadi seorang ayah yang baik dan bertanggungjawab..

Alhamdulillah, ayah dapat membalas jasa ibunya..waktu nenek sakit.. ayah yang selalu urut belakang nenek dengan penuh kasih sayang..Ayah yang bawak nenek ke hospital apabila nenek sakit teruk.. nenek duduk sebulan dalam hospital, hari-hari ayah datang menjenguk..

setelah semua sedara mara mengucup nenek buat kali terakhir, kami semua menyembahyangkan nenek.. sebak.. Nenek yang jaga aku sejak kecik.. bila darjah3 atuk aku meninggal, ayah suruh aku duduk dengan nenek.. ape-ape yang nenek nak, aku yang akan dapatkan.. ke mana saja nenek pi, aku yang temankan.. Pi solat magrib kat masjid, pi kursus haji, pi umah makcik kat kl.. nenek akan bawak aku.. Nenek pandai masak.. semua yang nenek masak, aku yang habiskan.. kalo tanya kat nenek..

"nek, along makan ek nasi ni', nenek mesti jawab.. "makan ler.. memang masak untuk kau pun, sape lagi nak makan".....

Majlis pengembumian berlangsung pukul 10.. Alhamdulillah nenek pergi di petang jumaat.. petang penghulu segala hari.. Nenek.. besarnya jasa nenek untuk Along.. terima kasih nenek...pada along..nenek tetap kekal dekat dengan Along...

Along sayang nenek :(

Semoga nenek terlepas daripada fitnah kubur dan ditempatkan dalam kalangan orang yang solehah..

AlFatihah buatmu nenek ....

6 ulasan:

  1. Innalillah, semoga nenek anda dimasukkan dalam golongan orang beriman. Al-fatihah.

    BalasPadam
  2. terima kasih sahabat.. in Shaa Allah, doa sentiasa mengiringinya

    BalasPadam
  3. Takziah Mal, she'll be always around and looking after you :) Be brave

    BalasPadam
  4. alfatihah buat allahyarhamah..
    semoga beliau dtmpat bersama dgn org2 beriman..

    tabahkn diri ok..

    BalasPadam
  5. terima kasih mie.. in shaa Allah, dengn izin Allah

    BalasPadam